Jut en Jul in Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Valerie en Marije Vermeire en Drenth - WaarBenJij.nu Jut en Jul in Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Valerie en Marije Vermeire en Drenth - WaarBenJij.nu

Jut en Jul in Afrika

Door: Valerie en Marije

Blijf op de hoogte en volg Valerie en Marije

08 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Er waren eens twee meisjes die de studie startweek in Leeuwarden samen zijn begonnen. Nu, 2.5 jaar later, zitten ze samen aan de andere kant van de wereld: Stenden in Port Alfred, Zuid Afrika.

Voordat het zover was, moest er uiteraard afscheid genomen worden. Afscheidsfeestjes in Leeuwarden, afscheidsfeestjes in Delfzijl en natuurlijk het afscheid op Schiphol. Na een paar bescheiden traantjes begonnen we vol goede moed aan onze tocht. Met een kop koffie en Marije als reisleider ging het allemaal zonder struggles. In Londen mochten we met een futuristische trein, daar hebben we van genoten. Mevrouw de reisleider is in Johannesburg wel wat mensen van haar groep kwijtgeraakt, omdat we moesten sprinten om op tijd te komen.

We zitten nu afgepeigerd in onze kamer na een zware, maar ook mooie tocht naar de supermarkt. Veel te veel meegenomen van thuis, want ze hebben hier echt alles èn meer. Gisteren na onze vlucht (die prima verliep) zijn we op Port Elizabeth ontvangen door Stenden en konden we na een paar uurtjes met een Stenden busje naar Port Alfred. Big Mac, onze chauffeur is echt de meest aardige behulpzame man die we ooit hebben ontmoet. We hebben geprobeerd tijdens de rit van de mooie omgeving te genieten, maar helaas lagen we al snel charmant met onze mond open en onze ogen dicht.

Bij aankomst zijn we gelijk gaan eten in de kantine van de school, bovenop een berg met een prachtig uitzicht. Ondanks de bewolking bleef het lekker warm en plakkerig en het voelt als een echt upgraded schoolkamp. Na een lekkere douche was het dan zover: ons eerste Zuid-Afrikaanse feestje! Bizar hoe goedkoop alles hier is! We hebben gelachen, nieuwe mensen leren kennen en Marije heeft leren dansen van een hele lieve Zuid-Afrikaan ("you have to feel the rythim, you have to become the song"). Iedereen hier is ontzettend lief en behulpzaam. In plaats van je voorbij te lopen krijg je een overload aan knuffels, high fives en nieuwe namen en nicknames. Want de namen zijn zo makkelijk nog niet.

De zon brandt hier als een malle, dus Nederland, be prepared want wij worden poepiebruin (of kreeftjesrood). Na een heerlijk crackertje kaas, want ook dat kan gewoon hier, gaan we straks met een grote groep naar de cocktailbar op het strand. Daarna nog heerlijk uit eten en relaxen, want morgen begint "onze eerste schooldag" al om 8 uur!

Foto's volgen want we kijken vooralsnog eerst onze oogjes uit.

Heel veel liefs,
Val & Mar

• 09 Februari 2015 - 18:26

Roger En Ellen:

Superleuk om op deze manier jullie indrukken mee te krijgen. We kijken uit naar jullie foto's!

• 09 Februari 2015 - 18:48

Oma Sluis.:

• 09 Februari 2015 - 19:03

Oma Uit Sluis:

Hallo Valerie en Mareille,
    Wat een leuk verslag en foto's. Goede vlucht gehad begrijp ik. We hebben jullie gevolgd met flightradar 24. Heel leuk, dat het allemaal kan. Wat een temperatuurtje daar. Om jaloers te worden. Lekker gefeest aan het strand en vandaag aan de bak. De serieuze kant van de medaille.Dit is dus het begin.
    Maak er wat van en geniet van dit half jaar. We wachten op het volgende verhaal en leuke foto's.
    Veel liefs van opi en omi.

• 12 Februari 2015 - 09:25

Opa En Oma De Vries:

Lieve Marije en Valerie,

En daar was dus het eerste verslag over de lange reis en de eerste ontvangst in Port Alfred.
    Het is dus allemaal prettig en vlot verlopen, geniet dus nu maar van het mooie en warme weer.

Na de feesten gaan jullie dus nu serieus aan de "studie" maar er zullen ongetwijfeld toch ook wel weer
    mogelijkheden zijn ontspanning, sport en trips/uitstapjes.

We wensen jullie beiden veel plezier, succes en een goeie conditie om de komende maanden alles
    te ondergaan en te beleven.

Dikker tút voor allebei van opa en oma.

• 12 Februari 2015 - 14:34

Roger: